St-Gillis School

Design & Build of an Inspiring, Sustainable, and Nature inclusive Playground

Location
Sint-Gillis, België
Client
Sint Gillis School
Surface
300 m2
Period
2016-2018
Status
built
Team
Plant en Houtgoed
Team P&H
Pieter Hollants, Vincent Luscomb, Nicolas Vandenplas
Photography
Plant en Houtgoed , Sepideh Farvardin

The Sint-Gillis School in Brussels engaged Plant en Houtgoed to redesign its playground through a design and build approach. The school faced extremely high play pressure on the very limited outdoor space available. Before the project, recess often had to be cancelled due to the high number of incidents caused by overcrowding and a lack of engaging play elements.

Following a brief but intensive participatory process, a plan was proposed that reimagined both the spatial experience and programming of the playground. The key intervention was the thoughtful zoning of the space, ensuring that active forms of play no longer interfered with quieter activities. This zoning was largely achieved through the introduction of several planted areas, creating sheltered zones. These areas enabled the addition of a sand zone, a quiet play zone with playhouses, and small seating spots.

The active zone itself was also enriched, incorporating a climbing area with bark mulch and a climbing tower with platforms. The integration of layered greenery, the material palette with a strong emphasis on wood, and the use of tactile materials such as bark have transformed the playground’s atmosphere: it now feels inviting and warm, encourages exploration, and offers every child a place that aligns with their mood and needs.

De Sint-Gillisschool te Brussel deed beroep op Plant en Houtgoed om haar speelplaats te herwerken via een design en build formule. De school werd geconfronteerd met een erg hoge speeldruk op de bijzonder kleine speelplaats die de school ter beschikking heeft. Voor de start van het project was het vaak onmogelijk om speeltijden te laten doorgaan door het grote aantal incidenten die plaatsvonden door gebrek aan ruimte en spelprikkels. Na een kort maar intensief participatietraject werd een plan voorgesteld dat het aanvoelen en de programmatie van de speelplaats volledig herdacht. De belangrijkste ingreep betrof het doordacht zoneren van de speelplaats waardoor de actieve spelvormen de rustige spelvormen niet langer onmogelijk maken. De zonering werd grotendeels gerealiseerd door de inbreng van enkele groenzones waardoor enkele geborgen zones zonder doorlopende looplijnen ontstaan. Deze maken de inbreng van een zandzone, een rustige speelzone met speelhuisjes en zitplekjes mogelijk. De actieve zone zelf werd eveneens aangerijkt met een klauterzone met schors als ondergrond en een klimtoren met platformen. De inbreng van gelaagd groen, het materiaalgebruik met sterke focus op hout en de tactiliteit van materialen zoals speelschors zorgen voor een sterke omslag in atmosfeer: de speelplaats is nu een zone die uitnodigt tot ontdekking, voelt warm en verwelkomend aan en biedt aan ieder kind een plek die aansluit bij zijn/haar gemoedstoestand.