St-Lukas

Design & Build of an Inspiring, Sustainable, and Nature inclusive Playground

Location
Schaarbeek, België
Client
V.Z.W. Sint-Lukas Kunstschool Brussel
Surface
1.460 m2
Period
2017-2019
Status
built
Team
Plant en Houtgoed
Team P&H
Pieter Hollants, Vincent Luscomb, Nicolas Vandenplas
Photography
Plant en Houtgoed , Sepideh Farvardin

Sint-Lukas Primary School and Sint-Lukas School of Arts commissioned Plant en Houtgoed to redesign and redevelop the playgrounds of the secondary school, primary school, and kindergarten. In close consultation with school leadership, teaching staff, and students, a plan was developed that maximizes the site’s potential to foster play and relaxation. A significant portion of the playground surfaces was depaved to make room for greenery, natural elements, and informal play opportunities.

At the secondary school playground, seating and hanging elements were integrated for students and staff, arranged in a way that accommodates both small group gatherings and larger social interactions. Sports infrastructure was also introduced, encouraging active use of the space by teenagers.

The playgrounds of the kindergarten and primary school were designed with a thoughtful zoning strategy, clearly separating calm and social play from more active forms such as running, cycling, and climbing. The pronounced topography of the site was used as an asset, creating a three-dimensional landscape with playhouses, climbing trails, and stages. A green zone was excavated to function as a wadi, allowing water to be safely present on the playground after heavy rainfall. The temporary presence of water provides a strong link to weather, seasons, and climate awareness.

The kindergarten playground is structured on two levels, connected by a climbing tower. A sand zone with a play kitchen and storage features invites creative play and social interaction.

Across the three playgrounds and the connecting spaces, cohesive greening was implemented using a broad variety of plant species, tailored to the site’s diverse growing conditions.

Sint-Lukas Basisschool en Sint-Lukas Kunsthumaniora deden beroep op Plant en Houtgoed voor het herontwerp en heraanleg van de speelplaatsen van de humaniora, de basis- en kleuterschool. In overleg met de betrokken directies, leerkrachtenteams en leerlingen werd een plan opgesteld dat maximaal de kwaliteiten van de site inzet voor het creëren van spelplezier en ontspanning. Een aanzienlijk deel van de speelplaatsen werd onthard om plaats te maken voor groen en natuur en informele spelvormen.

 

Op de speelplaats van de humaniora werden zit- en hangelementen geïntegreerd voor de jongeren en het personeel, opgesteld op een manier die zowel samenzitten in kleine groepjes als grotere groepen mogelijk maakt. Er werd voor de tieners ook sportinfrastructuur ingebracht zodat de speelplaats ook door hen actief kan worden gebruikt. 

De speelplaatsen van de kleuterschool en basisschool werden ingericht met een doordachte zonering die het rustig en sociaal spel scheidt van de actieve spelvormen zoals lopen, fietsen en stevig klauteren. Het sterke reliëf van de speelplaats werd ingezet als troef waarbij een driedimensionaal landschap ontstaat met speelhuisjes, klauterparcours en podia. Een groenzone is uitgediept om ook als wadi te functioneren zodat op een veilige manier water aanwezig is op speelplaats na hevige regenval. De tijdelijkheid van de aanwezigheid van water geeft een sterke link met het weer, de seizoenen en het klimaat. De kleuterspeelplaats is ingericht op twee niveaus met een klimtoren als link tussen de twee niveaus. Het inbrengen van een zandzone met keukentje en opbergmogelijkheden zorgt voor spelprikkels gericht op fijne motoriek en sociaal (samen)spel.

Het geheel van de drie speelplaatsen en de verbindende zones worden coherent ingegroend met een breed spectrum van soorten, aangepast aan de erg verscheiden groeiomstandigheden van de site.